Conversie 101: Inspectlet

drs. Raymo Gerrits   •   maandag 21 september 2015   •   0 reacties

En daar zijn ze dan. De zuurbevochten bezoekers. Eindelijk is uw SEO op orde, nu verkopen maar. Hmm. De conversie valt tegen? Hoe kan dat nou? Dit zijn nou typisch zaken die u niet uit Google Analytics haalt. Onze ervaring? Kijk eens naar Inspectlet.

 

Wat is Inspectlet?

Met Inspectlet kunt u na het invoegen van een paar regels code (net zoals u voor Google Analytics doet) precies zien hoe uw bezoekers uw website gebruiken. Alsof u over hun schouders meekijkt. Van ieder bezoek wordt een video opname gemaakt, zodat u alles kunt zien wat de bezoeker doet. U ziet iedere muisbeweging, iedere scroll en iedere klik. U hoeft zich dus nooit meer af te vragen hoe uw bezoekers uw webwinkel gebruiken.

 

Doordat u precies ziet wat uw bezoekers doen, kunt u zeer waarde volle dingen te weten komen. Zo achterhaalt u welke delen van uw website verwarrend zijn, wat zich vertaalt in een vertrek. Niet alleen kunt u per bezoeker exact terugzien wat er gebeurt, maar ook kunt u op pagina niveau heatmaps opvragen. Hierin kunt u geaggregeerd terugzien waar uw bezoekers kijken én klikken.

 

Eyetracking heatmap

Zie waar uw bezoekers kijken en welke delen van de pagina ze lezen door het visualiseren van de muisbewegingen (lees- en muisbewegingen zijn sterk gecorreleerd).

 

Eyetracking heatmap

Klik heatmap

Kijk waar uw bezoekers klikken. Of het nu een knop is, een link, een afbeelding of tekst waarvan ze dachten dat dit een link was. U ziet gelijk wat werkt en wat niet.

 

Klik heatmap

Waarom Inspectlet?

De case voor het waarom van Inspectlet is hierboven naar ik hoop gemaakt. Maar: er zijn alternatieven. Voorbeelden zijn MouseFlow, MouseStats etc.. Waarom dat toch Inspectlet? Inspectlet biedt naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding. MouseStatus is een goedkoper alternatief, maar dé feature van Inspectlet is toch wel dat u uw sessies en bezoekers kunt “taggen”. Dat wil zeggen dat u extra informatie aan Inspectlet kunt meegeven waarop u later eenvoudig kunt filteren. En de filteropties zijn sowieso een onmisbaar onderdeel van de functionaliteit van Inspectlet. U kunt bijv. alleen opnamen terugspelen van geselecteerde, voor u belangrijke pagina’s. Of alleen opnamen van nieuwe bezoekers. Of opnamen van betaald zoekverkeer vanuit Google.

 

Filtering

Met het taggen kunt u bijv. het mailadres meegeven van uw klant. Zodat u van bepaalde kernklanten kunt terugzien wat ze hebben gedaan. Of alleen de sessies van bezoekers die een item in hun basket hebben gedaan, maar de bestelling niet hebben afgerond. Erg waardevol. Vergeleken met MouseFlow is Inspectlet bovendien aanzienlijk voordeliger.

 

Tot slot: een soms vergeten voordeel van het gebruik van Inspectlet is dat u ook juridisch sterker staat bij een eventueel conflict met uw klant. Beroept deze zich erop dat hij/zij nooit uw verkoopvoorwaarden vooraf heeft gezien? Met een opname van Inspectlet kunt u dit makkelijk aantonen. Ook als u geen gebruik maakt van tagging, kunt u eenvoudig op IP-adres de gemaakte opnamen terughalen.

 

Voor een betere indruk van Inspectlet hieronder een voorbeeldopname van een bezoeker van Beat-it.nl:

 

 

Er is bij Inspectlet een gratis abonnement af te sluiten zodat u het eens kunt proberen. U kunt hiermee maandelijks 100 sessies opnemen zonder verdere verplichtingen. Het Micro abonnement met 5.000 opnamen kost $ 39 per maand. Als u een jaarabonnement afsluit krijgt u 15% korting.


0 reacties

Laat een reactie achter