ePages vs. Magento

drs. Raymo Gerrits   •   vrijdag 16 januari 2015   •   0 reacties

Nostalgie. De eerste versie van Beat-it.nl zette ik op in de kerstvakantie van 1999. In de tijd dat het nog heel modern was om Beat It te schrijven als Be@t It. Google bestond nog niet. Het leek me wel een goed idee, om met de opkomst van het online kopen, via het internet hard- en software aan de man te brengen. Tegenwoordig zijn er te kust en te keur platforms beschikbaar waar je als startende ondernemer uit kunt kiezen, maar in die tijd waren deze er niet (of je moest over diepe zakken beschikken). Op zoek naar software kwam ik in de VS een site tegen waar je voor een kleine 1.000,- (ƒ!) wat scripts kon kopen. Hiervoor de creditcard van een studievriend geleend en de website opgezet. Korte tijd later verving ik mijn webshop en ging over op een van de eerste professionele platforms: Intershop (tegenwoordig ePages). Bijna 15 jaar later ben ik van ePages afgestapt en overgegaan naar Magento Community. In dit artikel leg ik uit waarom.

 

ePages

ePagesIn januari ging de site gebouwd met de scripts uit de VS live en het liep gelijk: in het land der blinden was eenoog toen nog koning. Enkele stormachtige maanden later kwamen de grenzen van het provisorische systeem bovendrijven. Het was duidelijk dat er een slag gemaakt moest worden naar een ander systeem. Na wat deskresearch kwam ik in contact met Intershop (later gesplitst en verdergegaan onder de naam ePages). Na een gesprek met een implementatiepartner was enkele maanden later de launch van onze Intershop/ePages shop een feit.

 

Inmiddels bleef het met Beat-it.nl hard gaan. In de loop der jaren werd allerlei functionaliteit aan de shop toegevoegd. Er werden tools gebouwd om de artikelbestanden van onze leveranciers te koppelen, om klanten, artikelen en orders in ons toenmalige financiële softwarepakket Exact in te lezen, om content (productomschrijven en afbeeldingen) in te lezen en ga zo maar door. Zo rond 2006 kwam faceted search/navigation op, wat we ook gelijk hebben omarmd. Na enkele jaren was daarmee een behoorlijk complexe applicatie geschapen, met vele onderlinge afhankelijkheden.

 

ePages op zijn retour

Om met de groei van e-commerce mee te gaan, is door ePages een nieuwe versie gelanceerd. ePages 6. Hierbij werd de hele databasestructuur omgegooid en zou feitelijk de hele shop vervangen moeten worden. Een goed moment om de shop ook qua design op te vijzelen. Inmiddels hadden we een programmeur in eigen dienst en na een paar jaar werken was de website weer bij de tijd. Er kwamen wel wat problemen naar voren. Zo bleek het voor ons vrijwel onmogelijk om goed te ranken in de organische zoekresultaten van Google. De jaren ervoor was dit nog niet zo’n probleem geweest, maar de rol die Google zou gaan spelen begon steeds duidelijker te worden. Ook was het erg bewerkelijk om aanpassingen in de layout te verwerken. Iedere pagina was opgebouwd uit segmenten en een aanpassing moest dus vaak op verschillende plekken doorgevoerd worden.

 

MailChimpMin of meer onder het mom van “een perfect systeem bestaat niet” hebben we de genoemde bezwaren voor lief genomen en we bleven op het ePages systeem doorwerken: het hele bedrijf draaide erop dus ervan afstappen was sowieso een monsterklus. Een beslissing die dus niet licht genomen kon worden. Maar nog een trend deze zijn intrede: de opkomst van allerlei tools en apps waarmee de functionaliteit van een webshop makkelijk is uit te breiden. Dit, in combinatie met een ePages partner waar we al lange tijd er ontevreden over waren, bleek voor ePages de doodsteek. De druppel: nieuwsbrieven versturen deden we vanuit een Windows applicatie, maar om diverse redenen (o.a. aanscherping opt-in wetgeving) wilden we graag met MailChimp gaan werken. Voor ePages waren echter maar heel weinig apps beschikbaar. ePages was jarenlang een groot platform in Duitsland en heeft naar mijn idee hier de boot gemist. Dat was ook te zien aan het marktaandeel van ePages. In een opgaande markt verloor het gestaag gebruikers.

 

Na onze ePages partner (waar er op dat moment nog maar 1 van daadwerkelijk actief was in heel Nederland) benaderd te hebben om de shop te koppelen met MailChimp bleek dat opnieuw een behoorlijk budget nodig was om dit gedaan te krijgen. Dat terwijl MailChimp met diverse platforms standaard integraties beschikbaar had. Het werd kortom duidelijk dat de “7 koppige draak” (vanwege de bestaande koppelingen) ePages vervangen moest worden.

 

Magento

Magento backendNa opnieuw wat deskresearch ben ik op Magento gestuit. Wat me het meeste erin aansprak was dat er dus heel makkelijk functionaliteit toegevoegd kan worden door middel van extensies (via Magento Connect), en dat Magento gebouwd is met SEO (Search Engine Optimization) in het achterhoofd. Content is het toverwoord om nog goed in de zoekresultaten van Google terug te komen en een van de mooiste extensies die Magento rijk is, is die om een WordPress blog volledig te integreren in uw shop.

 

Daarbij wilde ik geen “verliezend platform” meer. De wereld van nu kent een winner takes all principe, waarbij het platform met de meeste gebruikers, de meeste ontwikkelaars en apps aantrekt, denk bijvoorbeeld aan het de facto duopolie Apple en Android. Omdat ik het allerbeste wilde, heb ik in eerste instantie ingezet op Magento Enterprise. Na gesprekken met Magento zelf en enkele Magento Gold Partners, werd me met alle ervaring die ik in de voorgaande jaren heb opgedaan duidelijk dat de gevraagde budgetten onnodig hoog waren. Na kort verder onderzoek kwam ik in contact met wat ZZP’ers en is de keuze gemaakt om de webshop op te zetten in de Magento Community Edition.

 

Inmiddels werk ik naar volle tevredenheid met Magento en heb besloten de kennis en ervaring die in de afgelopen 15 jaar is opgedaan ook aan anderen beschikbaar te stellen. Ik weet welke apps van belang zijn, ik weet welke budgetten bij bepaalde plannen horen en ik weet ook hoe frustrerend het is als een ontwikkelaar zijn afspraken niet nakomt en niet goed luistert naar de klant. Naast het gegeven dat ik maar beperkt beschikbaar ben voor Holistique; voor het geld heb ik het niet opgezet. Mijn bedrijf Beat-it.nl draait erg goed, maar ik vind het leuk om andere bedrijven die niet de kennis en ervaring hebben die ik heb te helpen bij het realiseren van hun doelen. Daarbij heb ik mensen om me heen verzameld die eersteklas werk leveren voor een redelijke prijs. Gemotiveerde mensen ook, die ook in het weekend bereikbaar zijn als de spreekwoordelijke brand uitbreekt.

 

Wilt u ook de overstap maken? Neem dan contact op via 0800-MAGENTO, vul het contactformulier in of stuur een e-mail.


0 reacties

Laat een reactie achter