Magento en Search Engine Optimization (SEO)

drs. Raymo Gerrits   •   donderdag 13 november 2014   •   0 reacties

SEO (Search Engine Optimization) is ongetwijfeld een van de meest belangrijke factoren voor succes met uw webwinkel. Wij hebben uitgebreide en jarenlange ervaring met SEO. SEO is grofweg in 4 facetten te onderscheiden:

 

1.  Techniek

2.  Backlinks

3.  Content

4.  Zoekwoorden

 

1.  Techniek

Magento is gebouwd waarbij SEO in vrijwel alle facetten terugkomt. En bovendien zijn er enkele geweldige extensies beschikbaar waarmee u de standaard aanwezige functionaliteit aanzienlijk kunt uitbreiden. Ik bespreek er graag 1 met u: Mageworx SEO Suite Ultimate. Vrijwel alle zaken die relevant zijn voor uw SEO zijn hierin opgenomen:

Dynamische templates voor product- en categoriepagina's

Om met zoekmachineoptimalisatie goede resultaten te boeken, is het van belang om treffende META titels en omschrijvingen te kiezen. Met De Mageworx suite kunt u zgn. templates maken, waarmee deze informatie automatisch wordt opgenomen. Zo kunt u een samenstelling kiezen van de naam van het product met de prijs.

Optimalisatie van de categoriepagina

Dit onderdeel van de suite maakt het mogelijk om de categoriepagina’s maximaal zoekmachine vriendelijk te maken. Zo kunt u hoofdcategorieën uit de URL laten verwijderen zodat u mooie, schone URL’s overhoudt (bijv. zalando.nl/damesschoenen).

Sitemaps

Sitemaps zijn een uitermate handig middel om Google en uw bezoekers de structuur van uw website te tonen. Met de SEO extensie kunt u makkelijk bepalen wat u in de sitemap opgenomen wilt hebben en de sitemap vervolgens automatisch laten genereren. Het is mogelijk om items die niet op voorraad zijn niet op te nemen in de sitemap.

 

In een volgend blog gaan we meer uitgebreid in op de techniek (i.c.m. de Mageworx suite), inclusief praktijkvoorbeelden.

 

2.  Backlinks

Om goed in de zoekresultaten van Google terug te komen, is het van belang dat u beschikt over een goed zgn. backlinkprofiel. Dat wil zeggen dat andere websites links naar uw website hebben opgenomen. Dit moeten wel relevante links vanaf een website met liefst een hoge autoriteit zijn; dus als u een webshop heeft voor speelgoed, is een link vanaf Lego.com van onschatbare waarde, terwijl een link vanaf de website van een goede vriend met een blog nauwelijks waarde toevoegt en een link vanaf een schimmige web directory uw website zelfs schade kan berokkenen.

 

Het verkrijgen van kwalitatief goed backlinks is monnikenwerk. Om te beginnen zult u moeten bepalen vanaf welke websites u graag een backlink zou willen verkrijgen, daarna zult u een strategie moeten bepalen om de website een link naar uw site op te laten nemen. Daarvoor is het vaak van belang om uw website van goede content te voorzien. Met goede content kunt u zich onderscheiden van de rest, omdat u wellicht de bezoeker van de verwijzende site helpt met informatievoorziening, het oplossen van een probleem etc.. In een volgend blog (voorjaar 2015) gaan we uitgebreid in op het backlinken.

 

3.  Content

Onder punt 2, backlinks, gaf ik al aan dat het tegenwoordig steeds belangrijker is om u goed te onderscheiden van uw concurrenten, wilt u goed terug komen in de zoekresultaten van Google met uw Magento webshop. Het instrument bij uitstek om dit te realiseren is het opnemen van unieke en kwalitatief goede content. Het middel bij uitstek om dit te realiseren is het opnemen van een blog op uw website. Het meest populaire platform voor het schrijven van een blog is WordPress. En juist voor Magento is een prachtige extensie beschikbaar om een WordPress blog op uw website op te nemen: de Magento WordPress plugin van Fishpig. Zie hiervoor ook het blog op de website van Beat-it.nl. Met deze extensie brengt u het beste van 2 werelden samen: Magento voor e-commerce en WordPress voor uw blog. U levert uw bezoekers toegevoegde waarde door aantrekkelijke content te bieden. De bezoeker zal vervolgens meer tijd op uw website doorbrengen en door het opbouwen van vertrouwen eerder genegen zijn om een bestelling bij u te plaatsen. Uw conversie gaat kortom omhoog en bijkomend voordeel is dat uw website beter zal ranken in Google, omdat u interessante content biedt die op andere vergelijkbare websites niet te vinden is. Ook op het onderdeel content gaan we in een volgend blog artikel uitgebreid in.

 

4.  Zoekwoorden

Voor succes in SEO is het van belang dat u goed onderzoek doet naar de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Zeker in het geval van competitieve omgevingen is het een uitdaging om goed te ranken op zoektermen. Daarbij geldt dat hoe korter uw zoekterm, hoe moeilijker het is om goed terug te komen in de zoekresultaten. De generieke zoekopdracht “schoen” zal compleet andere zoekresultaten opleveren dan de specifieke zoekopdracht “Benetton rode naaldhak”. Dit noemt men short tail vs. long tail. Short tail is het zo goed als onmogelijk om goed te ranken. De posities worden hier ingenomen door grote, gerenommeerde webshops als Wehkamp en Zalando. Het is daarom van belang om een niche te zoeken waarin u met content autoriteit opbouwt zodat u goed kunt ranken. Nadeel van long tail is dat er natuurlijk veel minder zoekopdrachten worden uitgevoerd, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de leads veel hoger is. En dat u dus ook een aanzienlijk hogere conversie kunt realiseren.

 

Wij hebben uitgebreide kennis van de genoemde facetten en ook van diverse tools zodat we uw organische resultaten kunnen verbeteren. Desgewenst kunnen wij u iedere week een rapport sturen met de voortgang en eventuele probleempunten.


0 reacties

Laat een reactie achter